26 Ocak 2013

Gölge ve Kemik - Leigh Bardugo


Kitap: Gölge ve Kemik
Yazar: Leigh Bardugo
Yayıncı: Martı
Yayın Tarihi: Ocak 2013
Sayfa Sayısı: 382
Tür: Genç-Yetişkin, Fantastik, Romantizm
Goodreads | Okuoku

Dük Keramsov'un yetimhanesine birkaç hafta arayla gelen Alina ve Malyen, o günden sonra çok iyi arkadaş olurlar ve birlikte büyürler. Birer yetişkin olduklarında birlikte orduya katılır ve burada da birbirlerinden ayrılmamanın bir yolunu bulurlar. Birinci Ordu'ya katılalı tam 1 yıl olmuştur ve bu güne kadar aldıkları en büyük görev ile karşı karşıyadırlar: Karanlıklar Diyarından geçeceklerdir.

Birinci Ordu ve İkinci Ordudan bazıları Ravka'nın öteki ucuna geçmek için gemiye binip yol alırlar. Ancak yolun ortasında Karanlıklar Diyarının korkunç yaratıkları Volcra'lar etraflarını sarar ve askerleri bir bir yakalayıp öldürmeye başlar. İki çocukluk arkadaşı Alina ve Malyen birbirlerini korumak adına ellerinden geleni yapsa da nafiledir. Ölüm onlara bu kadar yakınken olağanüstü bir şey olur ve kocaman bir ışık tüm Karanlıklar Diyarını sarar. Alina uyandığında  karşıya geçemeden geri döndüklerini ve tüm askerlerin kendinden korktuğunu farkeder. Derhal Karanlıklar Efendisi'nin yanına götürülür ve aslında bir Grisha olduğunu öğrenir. O, yüzyıllardır halkın beklediği Güneşin Elçisi'dir ve kaderinde Karanlıklar Diyarını yok edip ülkeye barış getirmek vardır. İşte böylece Alina'nın Grisha olma mücadelesi ve geçmişine yolculuğu başlar. Alina dünyayı karanlıklardan kurtarabilecek midir?

"Seni uzun zamandır bekliyordum, Alina." dedi. "Birlikte dünyayı değiştireceğiz. Sadece bekle ve gör."
Karanlıklar Efendisi | Sayfa 189

Kitaba ilk başladığımda High fantasy türünde bir kitap okuyacağımı düşünmeye başlamıştım. Çok farklı bir dünya, canavarlar ve anlamadığım dilde bir dolu isim ile karşı karşıya kalmıştım. Ama ilerleyen bölümlerde yanıldığımı anladım. Kitabın türü kesinlikle high fantasy değildir. Ön okumayı okuyup aldanmamanızı öneririm. Diğer yandan son zamanlarda örneklerine sıkça rastladığımız fantastik ögelerle süslenmiş aşk romanları gibi de değil. Yazar gerçekten güzel bir fantastik roman yazmış ve buna romantizm de katarak her iki türün de okuyucusunun sevebileceği bir kitap çıkartmış ortaya. Kitabı akıcı ve merak uyandırıcı olmasından dolayı iki günde bitirdim. Bittiğinde de etkisinden kurtulmam biraz zaman aldı.

Yazarın tarzını beğendim. Eşsiz bir dünya yaratmış ve en ince ayrıntısına kadar düşünmüş. Bizim dünyamızda Rusya'nın olduğu yere yaratılan bu dünyada özel isimler de çoğunlukla Rusça. Kitabın başlarına eklenen harita sayesinde bu bilmediğimiz dünyayı öğrenmekte pek sorun yaşamıyoruz. Şahsen haritalı kitaplara bayılan birisi olarak yeni bir yerin ismi geçtiği her seferde kitabın başına dönüp haritayı incelemekten keyif aldım.



Yazarın dünyasını yaratmakta gösterdiği başarıyı bazı karakterleri oluştururken göstermediğine inanıyorum. Ana karakterimiz Alina'ya bağlanmakta zorlandım. Özellikle konunun Alina'nın gözünden anlatıldığı düşünülürse bu benim için büyük bir kayıptı. Ayrıca Alina ile Malyen arasındaki bağ çocukluklarındaki kadar büyük görünmedi gözüme. Ancak yazar tüm gücünü Karanlıklar Efendisi'ne harcamış o belli. O nasıl bir adam öyle o_O Adama hayran kalmaktan kendimi alamadım. Karanlık yanının verdiği seksilik ve gizemli kişiliği sayesinde Alina kadar okuyucunun da Karanlıklar Efendisi'nden etkilenmesini sağlamış yazar. Zaten ilerleyen sahnelerde ikisi arasındaki çekimi bariz bir şekilde görüyoruz.

"Bir şeyleri istemek bizi zayıf kılar."
Karanlıklar Efendisi | Sayfa 242


Grishalar ile diğerleri arasındaki rekabet bir yana Grishaların kendi arasındaki sınıf ayrımının getirdiği rekabeti güzel açıklamış yazar. Güç Grisha halkı üzerinde gerçekten büyük etkiye sahip. İnsanlar gücü ile değerlendiriliyor ve hep daha fazlasını istiyor. Kral, kraliçe, onların hizmetlileri, saraydaki sınıf ayrımı, rekabet, entrika falan derken sanki tarihi kurgu türünde bir kitap okuyormuşsunuz havası vermiş yazar. Diğer yandan bir grup genç Grisha'nın birbirine düşüp Mean Girl modunda her an kıkır kıkır güldüğü, arkadan iş çevirip yüzüne iyi kızı oynadığı genç-yetişkin türünün lisede geçen versiyonlarına büyük benzerlikler gösteren bazı sahneler de mevcut. Ehh bu sahneler böyle bir fantastik romana pek yakışmıyor... Ama beni çok fazla rahatsız etmedi.

Kitabın tanıtım videosu da büyük ilgi görmüş. Bir bakmanızı öneririm =)



Fantastik türünü seven her okuyucunun zevkle okuyacağı, gizemli ve sihirli hikayesiyle sizi başka dünyalara götüren bu güzel kitabı okumanızı öneririm. Serinin devamını merakla bekliyorum. İkinci kitap Siege and Storm 4 Haziran 2013'te yurtdışında çıkıyor. Kitabın kapağına ve tanıtımına büyük önem veren Martı Yayınları'nın serinin devamını fazla bekletmeden çıkartacağına inanıyorum.

Unutmadan bu kitabı yorumlamam için gönderen Martı Yayınları'na teşekkür ederim. Bloglara değer veren yayınevlerinin artması bir blogger olarak beni çok mutlu ediyor. Darısı diğerlerinin başına =)


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder